Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Krytyka budowy obwodnicy Sztabina. GDDKiA odpowiada

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
09-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Krytyka budowy obwodnicy Sztabina. GDDKiA odpowiada
fot. GDDKiA Białystok
W drugim kwartale 2025 roku zakończy się budowa obwodnicy Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8. Cały czas jednak Fundacja dla Biebrzy oczekuje na decyzję na odwołanie od zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Fundacja ma wiele zastrzeżeń w związku z inwestycją. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła nam również swoje stanowisko w tej sprawie.

Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla obwodnicy Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8 zostało wydane we wrześniu 2023 roku. Chwilę później wykonawca, którym została firma Budimex, mógł rozpocząć roboty budowlane, których celem było powstanie 4-kilometrowego odcinka.

Fundacja dla Biebrzy już wtedy złożyła odwołanie do decyzji ZRID, a mimo to, chociaż prace zbliżają się do końca, nie otrzymała jeszcze decyzji. Co wzbudza wątpliwości fundacji i jakie stanowisko w tej sprawie ma GDDKiA? Spytaliśmy obu stron.

Iluzoryczne możliwości odwoławcze

Członek zarządu Robert Chwiałkowski zwraca uwagę, że celem działania i protestów Fundacji dla Biebrzy nie jest to, by żadne nowe drogi nie powstawały w tamtym rejonie, a to, by były one projektowane i budowane w sposób jak najbardziej rozsądny, który jednocześnie nie będzie miał bardzo negatywnego wpływu na środowisko.

– Obecnie Fundacja Dla Biebrzy jest na etapie oczekiwania na odwołanie od ZRID dla obwodnicy Sztabina w ciągu DK8. Nie dlatego, że nie chcemy by Sztabin miał obwodnicę, ale dlatego, że projekt budowlany odbiega w kluczowych dla nas elementach od decyzji środowiskowej. Przy okazji testujemy procedurę odwoławczą od ZRID. I tu mamy wiele uwag, gdyż czekamy na wynik odwołania już od września 2023, podczas gdy inwestycja zmierza pomału ku końcowi. Już teraz możemy stwierdzić, że możliwości odwoławcze od ZRID są iluzoryczne – zaznacza.

Przy okazji atakuje projektantów dróg, że działają w ten sposób, „by było jak najtaniej budować i oszczędzają przy urządzeniach ochrony środowiska, wcześniejszą decyzję środowiskową traktują jak niezobowiązujące wytyczne, a obywatele i NGO nic z tym nie mogą zrobić”.

– To będzie kolejna sprawa, jaką powinna zająć się Komisja Europejska. Kierowcy powinni też pamiętać, że owe urządzenia ochrony środowiska to nie są jedynie fanaberie ekologów. Od tego zależy bezpieczeństwo użytkowników dróg – dodaje.

Zastrzeżenia fundacji do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

Robert Chwiałkowski uważa, „że w przypadku obwodnicy Sztabina zaprojektowano i już zbudowano za niską i za krótką estakadę przez Biebrzę, w stosunku do zapisów z wcześniejszej decyzji środowiskowej”

– Projektant specjalnie się pomylił przepisując parametry tej estakady do ponownej oceny oddziaływania na środowisko, wykonywanej na etapie ZRID. Dzięki temu udało się projektantowi obniżyć znacznie niweletę drogi, co przekłada się na wielomilionowe oszczędności dla wykonawcy, bo ma o wiele mniej robót ziemnych – sugeruje Chwiałkowski.

Przy okazji przedstawiciel fundacji ma kilka zarzutów względem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, sugerując, że bezpieczeństwo zwierząt nie miało większego znaczenia dla GDDKiA

– To, że buduje się obiekt inżynierski pod którym dzikie zwierzęta będą się bały przechodzić i będą usiłować przekraczać jezdnię w inny sposób, np. forsując ogrodzenie, nie miało żadnego znaczenia dla GDDKiA i organów uzgadniających (…) GDDKiA może i widzi sens w budowie dróg za połowę jej kosztów, bo im i politykom zależy tylko na przecinaniu wstęg i odhaczaniu kolejnych kilometrów ekspresówek lub autostrad. My natomiast zastanawiamy się, dlaczego na tych nowych drogach tak często dochodzi do wypadków, gdzie popełniono błędy i jak je można poprawić. A najlepiej te błędy poprawiać zanim droga weszła w etap budowy. Na obwodnicy Sztabina będzie dochodzić do wypadków z łosiami. I co wtedy? Ktoś mądry stwierdzi zapewne, że winne są łosie i trzeba ograniczyć ich populację na Podlasiu – grzmi Chwiałkowski.

GDDKiA odpowiada na zarzuty

Poprosiliśmy Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o komentarz i odpowiedź na zarzuty fundacji. Przedstawiciele GDDKiA zdecydowanie zaprzeczają negatywnym dla nich tezom i zapewniają, że w sprawie estakady na obwodnicy Sztabina nikt się specjalnie nie pomylił, a obwodnica spełnia wszystkie wymagane normy.

- Obiekt został zaprojektowany zgodnie ze sztuką i spełnia wszelkie wymogi środowiskowe migracji zwierząt. Parametry estakady były podane w raporcie sporządzonym na potrzeby ponownej oceny oddziaływania na środowisko i zostały zatwierdzone postanowieniem RDOŚ w Białymstoku z dnia 30.06.2023 r. i decyzją ZRID. Wynoszą: wysokość pod obiektem 3,15 – 5,27 m; przestrzeń (pozioma) dostępna do migracji zwierząt – 632,90 m i umożliwiają bezproblemową migrację nawet dużych zwierząt – wyjaśnia Rafał Malinowski z białostockiego oddziału GDDKiA.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wybrano wariant węzła Goleniów Południe na S3

Drogi i autostrady

Wybrano wariant węzła Goleniów Południe na S3

Damian Kelman 08 lutego 2025

Ponad 300 mln na drogi samorządowe na Mazowszu!

Drogi i autostrady

Plany drogowe na Podlasiu szkodzą Biebrzańskiemu Parku Narodowemu?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Można budować tunel na zakopiance pod Górą Libertowską!

Drogi i autostrady

Można budować tunel na zakopiance pod Górą Libertowską!

Damian Kelman 07 lutego 2025

Plany drogowe na Podlasiu szkodzą Biebrzańskiemu Parku Narodowemu?

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Wybrano wariant węzła Goleniów Południe na S3

Drogi i autostrady

Wybrano wariant węzła Goleniów Południe na S3

Damian Kelman 08 lutego 2025

Ponad 300 mln na drogi samorządowe na Mazowszu!

Drogi i autostrady

Plany drogowe na Podlasiu szkodzą Biebrzańskiemu Parku Narodowemu?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Można budować tunel na zakopiance pod Górą Libertowską!

Drogi i autostrady

Można budować tunel na zakopiance pod Górą Libertowską!

Damian Kelman 07 lutego 2025

Plany drogowe na Podlasiu szkodzą Biebrzańskiemu Parku Narodowemu?

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5